Hoe zorg je voor een zalige zomer zonder pre-vakantiestress?

De zomer is begonnen, en dat betekent voor veel mensen; vakantie in zicht!

Maar oh oh, wat kun je in de stress raken van alles wat je nog af wil krijgen, moet doen, regelen, kopen en controleren?

Tegen de tijd dat je eindelijk met je koffer de auto instapt kun je je behoorlijk uitgeblust voelen. Jarenlang heb ook ik hiermee geworsteld, totdat ik de oplossing had gevonden, en dacht:
Dat kan anders!

Let daarom nu goed op, want ik ga mijn tip met je delen.
Loopt jouw hoofd ook over, gebruik dan een extern geheugen, en maak je hoofd leeg.

Hoe doe je dat?
Neem een schrift, een notitieboekje, of een notitie-app in je telefoon. Schenk jezelf een kop koffie of thee in, of iets anders, en ga er eens even voor zitten. Schrijf nu álles op wat in je opkomt, totdat je hoofd helemaal “leeg” is. Dat kan van alles door elkaar zijn, werk, privé, maar dat maakt niet uit.

Verdeel de notities daarna desnoods in categorieën zoals bijvoorbeeld:

  • Vakantie
  • Dagelijkse dingen
  • Werk

Door al die dingen die je te binnen schieten in je “externe geheugen” te plaatsen, krijg je overzicht en rust in je hoofd. Vul de lijst in de loop van de tijd aan wanneer er weer een “to-do” in je hoofd op-plopt.

Bekijk je lijst elke dag, en vink af wat je gedaan hebt. Alleen al dat áfvinken voelt zo heerlijk! En geloof me, zo ga je veel meer ontspannen je vakantie in.

Fijne vakantie!

Groetjes,

Rosette

Waarom je niet alles hoeft te weten

Wist je dat…

  • we vandaag de dag tot 5x meer informatie over ons heen krijgen dan in 1986?
  • veel mensen per dag meer momenten aandacht besteden aan hun smartphone dan aan hun partner? (Aiai…)
  • 62% van alle smartphonebezitters hun apparaat meteen checken zodra ze wakker zijn?

Wat is hier aan de hand?

Pling, blieb, tring, met dwingende piepjes, bliebjes en deuntjes word je voortdurend verleid om te kijken wat er nú weer te melden is.

E-mail, Whats app, Facebook of Twitter.
En anders wel LinkedIn, Nu.nl, Instagram of Pinterest.

Heb je wel eens geprobeerd niet te kijken als je zo’n piepje hoort?
Moeilijk hè?
Want ja, er zou eens iets tussen kunnen zitten wat je meteen wil weten, moet weten, of méént te moeten weten.

Sinds de komst van het internet enkele decennia geleden kregen we ineens toegang tot een hele hoop meer informatie.
En waar je 10 jaar geleden nog je computer moest opstarten om iets op te zoeken, heb je met je tablet tegenwoordig alles makkelijk binnen handbereik. En met je smartphone zit zelfs de hele wereld in je broekzak!

Dat veroorzaakt een, voor sommigen nauwelijks te stillen, honger naar nog meer informatie.
Steeds meer mensen lijden dan ook aan infobesitas.
Ja, inderdaad, je leest het goed: infobesitas.

Volgens het Algemeen Nederlands Woordenboek betekent het:

het overstelpt worden door allerlei soorten informatie en vervolgens ook voortdurend naar nieuwe informatie op zoek zijn, vooral veroorzaakt en ingegeven door de opkomst van allerlei nieuwe media; informatieovervloed”.

Wat kun je doen om te voorkomen dat infobesitas je leven binnensluipt?

  • Begin je dag zonder smartphone of tablet. Neem zelf de controle, i.p.v. je meteen te laten leiden door alle info die via je smartphone of tablet je dag binnenstroomt. Zorg in plaats daarvan voor een ontspannen begin van de dag, bijvoorbeeld door het nemen van een warme douche, of het beoefenen van yoga. En laat je lichaam rustig op gang komen met een goed ontbijt, zonder verstoringen.
  • Zet je telefoon op gezette tijden uit. Zeker wanneer je geconcentreerd aan een taak moet werken, is off-line zijn een weldaad van rust. Geen pop-ups of alarmpjes die je aandacht wegtrekken van je werk. Heerlijk ongestoord, geconcentreerd kunnen doorwerken. Probeer het maar eens.
  • En deze: voor sommigen ondenkbaar, maar toch: laat je telefoon eens thuis! Ga in de pauze lekker wandelen in de natuur, zonder het dwingende gevoel dat je deze ervaring meteen weer zou moeten delen met vrienden. Ervaar, ontspan, en geniet bewust van wat je ziet en hoort, zónder e-mail, facebook of whats-app.

Het uitzoeken van wat je moet weten en wat je kunt negeren is bovendien ook nog eens behoorlijk tijdrovend en energieverslindend.

Vraag je daarom af bij weer een nieuw bericht:

“need to know, or nice to know”?

Door bewuster om te gaan met de wild stromende rivier aan informatie, zul je merken dat dit je leven vereenvoudigt. Heerlijk toch, de wereld zit al ingewikkeld genoeg in elkaar.
En zo houd je weer meer tijd en meer energie over voor alles in je leven wat er écht toe doet!

Dus, neem de regie terug, en laat je leven niet leiden door je telefoon of tablet.
Want gelukkig, je hoeft niet álles te weten.

Fijne dag verder!

Groetjes,

Rosette Camps-Siebgens

CAMPS Organizing & Office Support

www.campsorganizing.nl

Wat goeie voornemens en olifanten met elkaar gemeen hebben

De kop is eraf, een heel nieuw jaar ligt voor ons. Ben jij het jaar begonnen met goede voornemens?  De bedoeling is natuurlijk dat het daar niet bij blijft. Dat je in actie komt, en uiteindelijk bereikt wat je je had voorgenomen.

Je begint vol goede moed, maar na een paar dagen lijken die goede voornemens ineens helemaal niet zo leuk meer als toen je er net aan begon. Hoe kan dat nou?

De kern van goede voornemens is veranderen. Je wil iets veranderen waar je het vorig jaar ontevreden over was.
Maar mensen houden over het algemeen helemaal niet van veranderen.
Veranderen kost tijd en energie.
En doorzettingsvermogen.
Een nieuwe gewoonte heb je namelijk niet van de ene op de andere dag in je systeem.
En dat komt omdat er nog geen olifantenpaadjes zijn aangelegd.

?

Inderdaad, je leest het goed; olifantenpaadjes.

Je hebt ze vast wel eens gezien; van die uitgesleten paadjes in een grasveld, ontstaan doordat er voortdurend veel mensen overheen lopen. Die paadjes zijn niet in 1 dag ontstaan, en ook niet in een week. Door langdurig steeds weer over dat zelfde stukje gras te lopen, is het pad uitgesleten in het gras.

Een olifantenpaadje.

Vernoemd naar de eigenschap van olifanten om altijd voor de kortste en dezelfde weg te kiezen, waardoor er na verloop van tijd een zichtbaar pad ontstaat in de begroeiing, waar ze, zonder erbij na te denken, automatisch overheen gaan.

Het aanleren van een nieuwe gewoonte werkt eigenlijk net zo. Om je voornemens een gewoonte te laten worden, moet je brein nieuwe verbindingen leggen. En net als bij zo’n paadje, duurt het een hele tijd voordat er een duidelijke en sterke verbinding is ontstaan.

Door te volharden in een nieuwe gewoonte, ontstaan dus uiteindelijk sterke verbindingen, en wordt gedrag een routine;

het “olifantenpaadje” is een feit.

Het grote voordeel van een routine is: je kunt een actie uitvoeren zonder er over na te hoeven denken. En dat scheelt je een hoop mentale energie. Je hoeft namelijk niet telkens te beslissen wat je gaat doen, je doet het gewoon. Een goed voorbeeld hiervan is autorijden; bedienen van je pedalen, schakelen, dat gebeurt allemaal op routine. Heel fijn, want nu kun jij je volledig richten op wat er op de weg gebeurt.

Maar wat heeft dit hele verhaal nu met mijn goede voornemens te maken zul je je misschien afvragen?

Nou, om je voornemens te laten slagen, zul je, zoals je net gelezen hebt,  je acties consequent moeten blijven uitvoeren.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het ongeveer 30-40 dagen duurt voordat nieuw gedrag een routine wordt.

Even volhouden dus.

En om dat volhouden wat makkelijker te maken, heb ik wat tips voor je:

  1. Vertel mensen in je omgeving wat je voornemen is. Als het even tegenzit kunnen zij je weer motiveren of ondersteunen.
  2. Zet een datum in je agenda wanneer je je doel behaald wil hebben (in dit geval na 40 dagen), en stel jezelf een beloning in het vooruitzicht als je je doel haalt.
  3. Maak een aftelkalender waarop je telkens weer een dag kunt wegstrepen. Zo zie je letterlijk hoeveel je al bereikt hebt, en hoeveel dagen je nog van je doel verwijderd bent.

Dus, laat je voornemens olifantenpaadjes worden, en begin er vandaag nog mee.

Succes!

PS heb jij net dat ene zetje nodig om daadwerkelijk aan de slag te gaan? Met je huis of op je werkplek? Wil jij meer grip op tijd, taken of spullen? Begin het jaar dan goed, en neem hier contact met mij op.

Zonder stress december door

Wat vliegt de tijd. We zitten al weer in de laatste maand van het jaar. Traditioneel de maand van feestdagen, gezelligheid en samen met elkaar. Helaas laat deze tijd ook veel mensen in een kramp schieten. December! Help! Pakjesavond, Kerstmis, Oud-en-nieuw, paniek! En als je de bladen en reclames mag geloven kunnen je feestdagen alleen maar slagen met een zelfgemaakt, ingewikkeld 7-gangen diner met uitzonderlijke ingrediënten, in een uitbundig versierd huis met (natuurlijk zelfgemaakte) decoraties volgens de laatste trends. Je denkt bij jezelf: “Hoe ga ik dat weer allemaal organiseren?”, en voor je het weet slaat de decemberstress toe.

Geen paniek. Ga even rustig zitten en schenk een lekker kopje thee in.

Graag wil ik 4 goeie tips met je delen om deze maand ontspannen en met een goed gevoel te doorstaan. Je hebt nu nog alle tijd om deze eens rustig door te nemen.

Hier komen ze:

  1. Hou het simpel

Maak geen ingewikkelde gerechten die je nog nooit eerder gemaakt hebt. En nee, het hoeft ook heus geen 7-gangen kerstdiner te zijn. Ga voor kwaliteit boven kwantiteit. Serveer een eenvoudig doch heerlijk 3 gangen menu, en kies gerechten die je zoveel mogelijk van tevoren kunt klaarmaken.

  1. Bewaak je agenda goed

In deze drukke decembermaand doe je er goed aan je agenda vóór de feestdagen niet helemaal dicht te plannen. Durf eens vaker nee te zeggen op een verzoek. Zorg goed voor jezelf en reserveer voldoende tijd voor ontspanning. Zo kun je de feestdagen ontspannen beginnen, en aan het einde van de decembermaand fit en monter het nieuwe jaar tegemoet treden.

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Al lijkt het nog ver weg, maak toch nu alvast een “to-do” lijst voor de kerstdagen.

Wat ga je koken?, wie komen er eten?, wat heb je nodig?, enzovoort. Door dat nu al te doen krijg je overzicht, en voorkom je dat je vlak voor kerst ’s nachts wakker schrikt om wat je allemaal niet mag vergeten, of waar het eigenlijk al te laat voor is. En geloof me, het hebben van zo’n lijst geeft je een heleboel rust in je hoofd, en dat kun je goed gebruiken in deze drukke decembermaand.

  1. Geef een ervaring kado

Veel mensen geven elkaar kado’s in deze feestmaand. Heb jij geen behoefte aan nog meer spullen, of weet je niet eens meer wat je nog moet geven of vragen? Geef een ervaring kado! Dit kan bijvoorbeeld een middagje high tea zijn, een theater- of museumbezoek, of een dagje naar een mooie stad. Onderzoek heeft uitgewezen dat een positieve ervaring veel gelukkiger maakt dan het bezit van spullen. Dat komt o.a. omdat ervaringen moeilijk te vergelijken zijn met anderen. Iedereen beleeft het op zijn eigen manier.
Bovendien nemen ervaringen geen plaats in in je huis, hoeven niet te worden opgeruimd, vergen geen onderhoud, en kunnen niet stuk gaan.

Zo, laat nu de decembermaand maar komen!

Geniet ervan, en…… tel je zegeningen.

Want besef eens goed hoe rijk je bent met:

  • Genoeg te eten en te drinken
  • Een dak boven je hoofd
  • Een warm huis
  • Koud en warm stromend water
  • Enzovoort, enzovoort

Ik wens je hele fijne feestdagen!

Rosette Camps-Siebgens

CAMPS Organizing & Office Support

 

Herfst; seizoen van het loslaten. Wat laat jij los?

We hebben dit najaar nog tot laat in oktober van zon en warmte kunnen genieten, maar nu de temperatuur toch geleidelijk aan is gaan zakken, kunnen we er niet meer omheen; de herfst is begonnen.

Blaadjes vallen van de bomen, kastanjes en eikels liggen bij grote getale op de grond. De natuur is aan haar jaarlijkse loslaatactie begonnen. Een goed moment om ook als mens eens stil te staan bij de gedachte; wat kun jij loslaten deze herfst?

Dat kan van alles zijn. Spullen, projecten, ideeën, gedachten. Door los te laten maak je ruimte voor iets nieuws. Ook de natuur kan alleen weer opnieuw tot bloei komen in de lente, wanneer er eerst in de herfst is losgelaten.

Maar hoe doe je dat? Want we weten allemaal dat loslaten, of afscheid nemen van iets of iemand, best moeilijk, lastig of pijnlijk kan zijn. Loslaten betekent verandering, en dat is nou net waar wij mensen veelal niet van houden.

Ik merk vaak bij klanten dat ze het heel moeilijk vinden om afscheid te nemen van spullen, ook wanneer ze zelf zien dat dat écht wel nodig is. Omdat je huis te vol is, omdat je een periode wil afsluiten, of omdat je een nieuw begin wil maken in je leven.

Om je op weg te helpen heb ik 3 tips voor je waarmee ook jij dat begin kunt maken.

  1. Begin met spullen waar je makkelijk afstand van kunt doen, spullen waar geen emoties aan kleven.
  2. Luister goed naar je gevoel. Vraag je af bij spullen die je weg wil doen: word ik hier blij van? Ja? Dan mag je het houden. Nee? Dan kun je het met een gerust hart wegdoen.
  3. Vind je het toch nog steeds lastig spullen weg te doen? Geef ze dan aan een goed doel of een kringloopwinkel. Vaak helpt het om te weten dat een ander nog heel veel plezier van jouw spullen kan hebben.

Blijft het alleen maar bij voornemens, of merk je dat het loslaten van spullen je toch moeilijk valt? Aarzel dan niet, en schakel de hulp in van een professional organizer. Ik kan jou als professional organizer helpen met het maken van keuzes, en het nemen van beslissingen. Vaak is dat kleine steuntje in je rug al genoeg om goede vooruitgang te boeken.

 

Hoe duurzaam is jouw energie?

Het is de week van de duurzaamheid. Termen als duurzame energie, groene energie, schone energie komen voorbij, en gelukkig is daar tegenwoordig veel aandacht voor.

Maar hoe zit het met jouw eigen duurzame energie? En dan bedoel ik niet die van je huis, maar van jezelf.

Ieder mens verbruikt energie op een dag. Dat is normaal. En de ene dag verbruik je meer dan de andere, dat is ook normaal. Maar wat verbruikt wordt moet ook weer worden aangevuld, het liefst op een manier waar je lang plezier van hebt.

Zelf krijg ik bijvoorbeeld energie van mijn gezin, van een avond boetseren, of door het lezen van een goed boek, daarmee laad ik dus mijn accu op. Dat heb ik echt nodig, ik maak hier dan ook bewust tijd voor vrij.

Veel mensen die het druk hebben , schrappen die oplaadmomenten als eerste, want geen tijd voor. Maar daarmee snijd je jezelf in de vingers. Uiteindelijk raak je steeds meer uitgeput, en heb je steeds minder energie voor al die dingen die je op een dag moet doen.  En als het te lang duurt, raak je opgebrand.

Heb jij voldoende oplaadmomenten? Helemaal goed.
Zo niet, dan is de week van de duurzaamheid een goed moment om daar eens meer aandacht aan te besteden.

Zodat ook jouw energie langer meegaat.